Encirclement

Galleria Heino 23.3.-14.4.2024

Encirclement – Changes to the choreography

I have explored the theme of togetherness through the form of a circle in my recent works. When we are in a circle, we face each other. When we are in a circle, we are all together as part of something bigger, in a space we have created.

We usually form a circle when we play, dance or meet. Yet, sometimes we cannot make it work if we are side by side. We take steps at different paces. We bump into each other and step on each other’s toes. What was a social dance turns into a solo performance or competition. The circle breaks.

Threats and changes in the world have made us reorganise and make adjustments to previously learned choreographies. The steps we knew no longer work. We look for new dance partners. We keep running around in circles. Are we on a collision course and who will we meet in the middle of the circle?

The Greek word khoros (χορός), ‘dance’, also means ‘choir’. The idea of a choir originally referred to dancing together rather than singing. Khoros included the idea of collective dance. It is the choir that dances.

As political uncertainty worsens, I find myself increasingly longing for harmony, singing the same tune and dancing to the same beat. The idea of a dancing choir gives me great comfort. How liberating to be involved in creative efforts towards a shared goal: throwing oneself into the vortex of the circle, supporting each other’s moves and being supported by others. I also try to achieve this beauty in my works. They contain subtle references to art history as well as more straightforward responses to the current events in the world.

I see repetition and two-way temporality in the rotating movement of the circle. We are moving from the past towards the future in a linear fashion, but we are also going round the circle. Just as the seasons follow each other and provide repeating patterns throughout our lives, generations follow each other and repeat at least some of the life events of the previous generations: their mistakes and moments of happiness. History is present in layers in the continuous cycle of life and in the whirls of its circles.

Topi Ruotsalainen

Topi Ruotsalainen: Encirclement 2023, Oil on Canvas, 200 x 200 cm
Topi Ruotsalainen: Encirclement 2023, Oil on Canvas, 200 x 200 cm

Galleria Heino Erottajankatu 9 (courtyard) Helsinki

Gallery is open: 
wed–fri 11 am to 5 pm
sat–sun noon to 4 pm

Topi Ruotsalainen – PIIRI

Viimeisimmissä teoksissani olen tutkinut yhdessäolon tematiikkaa piirimuodon kautta. Piirissä olemme kääntyneet kasvotusten kohtaamaan toisemme. Piirissä olemme yhteisesti luomassamme tilassa kaikki osana jotain suurempaa.

Piiriin asetutaan yleensä silloin kun leikitään, tanssitaan tai kokoustetaan. Aina ei yhdessä vieretysten toimiminen kuitenkaan onnistu. Askeleet kulkevat eri tahtia. Alkaa törmäily ja toisten varpaille astuminen. Yhteistanssi muuttuu sooloiluksi tai keskinäiseksi kilpailuksi. Piiri rikkoutuu.

Uhkakuvat ja muutokset maailmantilanteessa ovat saaneet meidät uudelleenjärjestäytymään ja tekemään muutoksia aiemmin omaksuttuihin koreografioihin. Vanhat askelmerkit eivät enää toimi. Haetaan uusia tanssipartnereita. Kehän kiertäminen jatkuu. Olemmeko törmäyskurssilla ja kenet kohtaamme piirin keskellä?

Kreikan sana khoros (χορός), ”tanssi” tarkoittaa myöskin kuoroa. Alkujaan ajatus kuorosta tarkoitti laulamisen sijaan yhdessä tapahtuvaa tanssia. Khoros sisälsi ajatuksen kollektiivisesta tanssista. Se on kuoro, joka tanssii.

Poliittisen epävarmuuden kasvaessa huomaan kokevani alati voimistuvaa kaipuuta kohti harmoniaa, yhteistä säveltä ja samansuuntaista liikettä. Ajatus tanssivasta kuorosta tuo suurta lohtua. Miten vapauttavaa voikaan olla luova toiminta kohti yhteistä päämäärää; piirin pyörteeseen heittäytyen, toisten liikettä tukien ja toisilta tukea saaden. Tämä kauneuteen pyrkivä ajatus on nähtävissä myös teoksissani. Maalaukset sisältävät hienovaraisia viitteitä taidehistoriaan siinä missä suoraviivaisempaa reagointia nykypäivän maailmanmenoon.

Itse näen piirin pyörivässä liikkeessä toistoa ja kahdensuuntaista ajallisuutta. Toisaalta kuljemme lineaarisesti menneestä kohti tulevaisuutta, mutta samanaikaisesti kierrämme myös kehämäisesti ympyrää. Kuten vuodenajat seuraavat toisiaan ja tarjoavat toistuvia kaavoja elämän varrelle, seuraavat myös sukupolvet toisiaan ja toistavat ainakin jossain määrin edeltävien sukupolvien elämänvaiheita; virheitä ja onnenhetkiä. Historia on läsnä kerroksittain elämän jatkuvassa kierrossa ja sen piirin pyörteissä.

Topi Ruotsalainen

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *