Ihmemaa X

Purkutaide avaa 4000 m2 laajuisen Ihmemaa X -näyttelyn Keravan ydinkeskustassa

Koronakesien 2020 ja 2021 ilmiöksi muodostuneesta Taiteen kotitalo -näyttelystään (50 000 kävijää) tunnettu Purkutaide avaa uuden suurnäyttelyn 1.6.2024 klo 10. Entisessä Anttilan tavaratalossa Keravan ydinkeskustassa järjestettävä näyttely on laajuudeltaan 4000 m2. Teoksia on ollut toteuttamassa 240 taiteilijaa.
Kauppakaari 1, 04200 Kerava
Auki 1.6. – 18.8.2024
(Syksyn aukioloista tiedotetaan myöhemmin)
ti – su klo 10 – 17
Lippukassa suljetaan klo 16
Lippukassa / info:
(Vastaa näyttelyn aukioloaikoina)
Puh. 041 3119008
Myös WhatsApp-tiedustelut
Näyttelyvieraita kehotetaan mahdollisuuksien mukaan saapumaan paikalle hyvissä ajoin. Näyttelyssä on paljon koettavaa ja tunti on siihen varsin lyhyt aika.

Liput:
Aikuiset 12€
Lapset 10€

Näyttely on esteetön
Avustaja ilmaiseksi EU:n vammaiskortilla
Ei lemmikkejä
Näyttely sopii lapsille valvovan aikuisen seurassa

Näyttelyn kotisivut: Purkutaide

Encirclement

Galleria Heino 23.3.-14.4.2024

Encirclement – Changes to the choreography

I have explored the theme of togetherness through the form of a circle in my recent works. When we are in a circle, we face each other. When we are in a circle, we are all together as part of something bigger, in a space we have created.

We usually form a circle when we play, dance or meet. Yet, sometimes we cannot make it work if we are side by side. We take steps at different paces. We bump into each other and step on each other’s toes. What was a social dance turns into a solo performance or competition. The circle breaks.

Threats and changes in the world have made us reorganise and make adjustments to previously learned choreographies. The steps we knew no longer work. We look for new dance partners. We keep running around in circles. Are we on a collision course and who will we meet in the middle of the circle?

The Greek word khoros (χορός), ‘dance’, also means ‘choir’. The idea of a choir originally referred to dancing together rather than singing. Khoros included the idea of collective dance. It is the choir that dances.

As political uncertainty worsens, I find myself increasingly longing for harmony, singing the same tune and dancing to the same beat. The idea of a dancing choir gives me great comfort. How liberating to be involved in creative efforts towards a shared goal: throwing oneself into the vortex of the circle, supporting each other’s moves and being supported by others. I also try to achieve this beauty in my works. They contain subtle references to art history as well as more straightforward responses to the current events in the world.

I see repetition and two-way temporality in the rotating movement of the circle. We are moving from the past towards the future in a linear fashion, but we are also going round the circle. Just as the seasons follow each other and provide repeating patterns throughout our lives, generations follow each other and repeat at least some of the life events of the previous generations: their mistakes and moments of happiness. History is present in layers in the continuous cycle of life and in the whirls of its circles.

Topi Ruotsalainen

Topi Ruotsalainen: Encirclement 2023, Oil on Canvas, 200 x 200 cm
Topi Ruotsalainen: Encirclement 2023, Oil on Canvas, 200 x 200 cm

Galleria Heino Erottajankatu 9 (courtyard) Helsinki

Gallery is open: 
wed–fri 11 am to 5 pm
sat–sun noon to 4 pm

Topi Ruotsalainen – PIIRI

Viimeisimmissä teoksissani olen tutkinut yhdessäolon tematiikkaa piirimuodon kautta. Piirissä olemme kääntyneet kasvotusten kohtaamaan toisemme. Piirissä olemme yhteisesti luomassamme tilassa kaikki osana jotain suurempaa.

Piiriin asetutaan yleensä silloin kun leikitään, tanssitaan tai kokoustetaan. Aina ei yhdessä vieretysten toimiminen kuitenkaan onnistu. Askeleet kulkevat eri tahtia. Alkaa törmäily ja toisten varpaille astuminen. Yhteistanssi muuttuu sooloiluksi tai keskinäiseksi kilpailuksi. Piiri rikkoutuu.

Uhkakuvat ja muutokset maailmantilanteessa ovat saaneet meidät uudelleenjärjestäytymään ja tekemään muutoksia aiemmin omaksuttuihin koreografioihin. Vanhat askelmerkit eivät enää toimi. Haetaan uusia tanssipartnereita. Kehän kiertäminen jatkuu. Olemmeko törmäyskurssilla ja kenet kohtaamme piirin keskellä?

Kreikan sana khoros (χορός), ”tanssi” tarkoittaa myöskin kuoroa. Alkujaan ajatus kuorosta tarkoitti laulamisen sijaan yhdessä tapahtuvaa tanssia. Khoros sisälsi ajatuksen kollektiivisesta tanssista. Se on kuoro, joka tanssii.

Poliittisen epävarmuuden kasvaessa huomaan kokevani alati voimistuvaa kaipuuta kohti harmoniaa, yhteistä säveltä ja samansuuntaista liikettä. Ajatus tanssivasta kuorosta tuo suurta lohtua. Miten vapauttavaa voikaan olla luova toiminta kohti yhteistä päämäärää; piirin pyörteeseen heittäytyen, toisten liikettä tukien ja toisilta tukea saaden. Tämä kauneuteen pyrkivä ajatus on nähtävissä myös teoksissani. Maalaukset sisältävät hienovaraisia viitteitä taidehistoriaan siinä missä suoraviivaisempaa reagointia nykypäivän maailmanmenoon.

Itse näen piirin pyörivässä liikkeessä toistoa ja kahdensuuntaista ajallisuutta. Toisaalta kuljemme lineaarisesti menneestä kohti tulevaisuutta, mutta samanaikaisesti kierrämme myös kehämäisesti ympyrää. Kuten vuodenajat seuraavat toisiaan ja tarjoavat toistuvia kaavoja elämän varrelle, seuraavat myös sukupolvet toisiaan ja toistavat ainakin jossain määrin edeltävien sukupolvien elämänvaiheita; virheitä ja onnenhetkiä. Historia on läsnä kerroksittain elämän jatkuvassa kierrossa ja sen piirin pyörteissä.

Topi Ruotsalainen

Kiltapaviljonki 2024

Espoon taiteilijakillan Kiltapaviljonki 2024 / Iso Omena, Espoo 27.2.-27.3. 2024 / Avoinna klo 11.00 – 19.00

Näyttely löytyy kauppakeskuksen toisesta kerroksesta Zara-myymälän vierestä.

Osallistuvat taiteilijat: Sirkku Ala-Harja, Nina Forsman, Tapio Haapala, Sanna Juujärvi-Bremer, Pekka Kaikkonen, Carita Maury, Antti Minkkinen, Juan Antonio Muro, Anne Ovaska, Kaamos Pitkänen, Kari Puikkonen, Svetlana Ruoho, Topi Ruotsalainen, Maija Santala, Saila Saranpää, Elina Tammiranta-Summa, Andrzej Tarasiuk, Barbara Tieaho, Miguel Vadell

MY HOME SOMEWHERE

Vantaa Art Museum Artsi 12.1. – 1.9. 2024

The exhibition at Vantaa Art Museum Artsi provokes contemplation on the meanings of home 

The home is one of the key places for the construction of a person’s identity. Often, the concept of home refers to security, warmth and peace, but home can also be associated with feelings of insecurity and lack of belonging, for example. The experience of home and its meanings are always formed individually – home means different things to different people. Artsi’s My Home Somewhere exhibition examines the meanings of home through different perspectives. The themes of the works in the exhibition include migration and being a refugee, family relationships and the space and objects at home. The exhibition raises the question of what is meant by home and what factors make up a home. Is home always a concrete place, or could it also be a state of mind? 

The exhibition has mainly been compiled from the City of Vantaa art collection. In addition to works from the collection, the theme of the exhibition is complemented by a few invited artists.

The exhibition is part of the 50th anniversary celebrations of the City of Vantaa. The theme of the city’s anniversary is “At Home in Vantaa”. The exhibition is open from Fri 12 January till Sun 1 September 2024 at Artsi’s exhibition space in Myyrmäkitalo. 

Artists in the exhibition: Wäinö Aaltonen, Ilppo Alho, Baran Caginli, Mirza Cizmic, Ina Colliander, EGS, Eila Ekman-Björkman, Ida Sofia Fleming, Radoslaw Gryta, Hulda Hákon, Marjatta Hanhijoki, Reino Harsti, Viljami Heinonen, Outi Heiskanen, Pentti Kaskipuro, Spartak Khachanov, Tuomo Klemi, Markus Konttinen, Viktor Kuusela, Harri Larjosto, Kuutti Lavonen, Jukka Lehtinen, Maisa Majakka, Olavi Martikainen, Saana Murtti, Jaakko Niemelä, Marja Pirilä, Eeva Peura, Jorma Puranen, Kari Pärssinen, Heli Salonen, Lauri Santtu, Minna Sjöholm, Maria Stereo, Anne Tamminen, Jukka Vikberg. 

Vantaa Art Museum Artsi, Paalutori 3, 01600 Vantaa 

Artsi is open Tuesday–Wednesday 11 am –6 pm, Thursday 1 pm – 8 pm, Friday–Sunday 11 am – 4pm.

Free admission. 

Exceptions during opening hours:Closed on public holidays.

Check the exceptions during opening hours on Artsi’s website www.artsimuseo.com

Savonian Epic

Topi Ruotsalainen: Savonian Epic
17.2.–12.3.2023 | Galleria Ars Libera, Maaherrankatu 3, Kuopio Avoinna: ke–pe 14–18 + la–su 12–17.
Vapaa pääsy | Tervetuloa!

Lämpimästi tervetuloa näyttelyn avajaisiin torstaina 16.2. klo 18-20
Mediatilaisuus Galleria Ars Liberassa torstaina 16.1. klo 11 tai muuna sovittuna aikana. Pyydämme median edustajia olemaan yhteydessä Ars Liberan toiminnanjohtajaan
puh: +358 41 3102946 tai email: inkatolonen.arslibera(at)gmail.com

Pidin loppuvuodesta (20.11.-19.12. 2021) yksityisnäyttelyn galleria Heinossa (Helsinki) nimellä: 2021: A Folk Epic. Minulle jäi näyttelyn jälkeen vahva tunne, että olin onnistunut raapaisemaan jotain uutta ja kiinnostavaa pintaa, johon halusin paneutua syvemmin. Tämän seurauksena syntyi Kuopion Galleria Ars Liberaan jatkonäyttely: ”SAVONIAN EPIC”.

Savonian Epic viittaa nimenä Amerikan Yhdysvaltojen juurimusiikkia esitelleeseen television dokumenttisarjaan ”American Epic” (ohj. Bernard MacMahon 2016). Henkilökohtaisella tasolla Savonian Epic on eräänlainen oodi syntymäseutuani ja juuriani kohtaan; Se on kadonneen ajan ja paikan etsintää; Eeppinen ja osin kuvitteellinen taiteen liepeiltä löytyvä maailma, missä vanhan ajan musiikki, kuvat ja kulttuuri sekoittuvat tämän päivän kokemuksiin ja mielikuvien maailmaan. Näyttely lainaa kansallis- ja kulkuriromantiikasta pienellä savolaistwistillä ja pilke silmäkulmassa.

Olen itse vuodesta 2012 kirjoittanut ja esittänyt folk- ja roots-musiikkia yhtyeeni Mount Fool nimissä. Koen musiikin hyvin visuaalisesti vaikkakin itselleni musiikki näyttäytyy lähinnä häilyvinä mielikuvina, mahdollisina sävyinä ja tunnelmina, jotka pyrkivät alati pakenemaan yksittäisen kuvapinnan kahlitsevia raameja ja pysähtynyttä kaksiulotteisuutta. Halusin kokeilla, miten voisin maalauksen keinoin antaa lauluilleni vielä suoraviivaisemman visuaalisen muodon ja päädyin toteuttamaan öljyväriteoksia laulujen pohjalta. Huomasin aika nopeasti, että ns. suoraviivaiset ja selkeät toteamukset eivät istu tähän savolaisittain kiertyneeseen sivellinkäteen. Haluan pikemminkin jättää asioita piiloon tai puhua niistä symbolein ja kiertoilmauksin, katsojaa/kuulijaa testaten ja vastuuta vastaanottajalle sysäten.
Lopulta nautin suunnattomasti siitä, että pystyn rakentamaan maalauksiini vapaasti viittauksia ja ammentamaan kaikesta siitä työstä, mitä laulujen kautta on jo valmiiksi luotu teoksia taustoittamaan.

2021: A Folk Epic näyttelyyn voi tutustua virtuaalisesti osoitteessa:

https://visit.virtualartgallery.com/Topi-Ruotsalainen/?lang=en

BIO

Topi Ruotsalainen on Kuopiossa (1979) syntynyt kuvataiteilija ja taidemaalari. Hän on tullut tunnetuksi figuratiivisista öljyvärimaalauksista, joissa hän kuvaa ihmistä. Ruotsalaisen ihminen on usein tilassa tai tilanteissa, yksin ja yhdessä, joukkoina ryhminä ja verkostoina. Näiden erilaisten ryhmittymien kautta Ruotsalainen nostaa esiin hienovaraisia kysymyksenasetteluja, jotka peilaavat ympäröivää yhteiskuntaa ja aikamme tapahtumia. Teoksista löytyy ihmishahmojen keskeltä usein myös jotain tavanomaisuudesta poikkeavaa, pieni symbolinen elementti, joka luo maalauksiin milloin vinksahtaneen ja humoristisen, milloin uhkaavan ja latautuneen tunnelman.

Ruotsalainen on valmistunut Kuvataideakatemiasta Kuvataiteen maisteriksi vuonna 2009 ja Taideteollisesta korkeakoulusta Taiteen maisteriksi vuonna 2005. Ensimmäisen yksityisnäyttelynsä hän piti vuonna 2005, jonka jälkeen hän on pitänyt aktiivisesti yksityisnäyttelyitä ja osallistunut lukuisiin yhteis- ja ryhmänäyttelyihin niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Helsingissä hänen töittensä esittelystä on vuodesta 2010 lähtien vastannut galleria Heino. Kansainvälisesti hänen teoksiaan on ollut näytteillä mm. Berliinissä, Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Lontoossa ja New Yorkissa.

Ruotsalaisen teoksia on lukuisissa yksityisissä ja julkisissa kokoelmissa niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Suomessa teoksia on mm. Valtion taidemuseo Kiasman, Amos Rexin, Saastamoisen säätiön, Aineen kuvataidesäätiön, Sara Hildénin taidemuseon, Kuopion taidemuseon ja Tampereen taidemuseon kokoelmissa.

Ruotsalainen asuu ja työskentelee Espoossa.

a Backdrop for J. Karjalainen

Following the release of the “Soulavaris” album, J. Karjalainen’s comprehensive Soulavaris concert hall tour has travelled around Finland. In Soulavaris concerts (28.10. – 11.12.2022), J. Karjalainen has been accompanied by the band familiar from his latest albums: Mikko Lankinen (guitar), Tom Nyman (bass), Janne Haavisto (drums) and Pekka Gröhn (keyboards).

J. Karjalainen is an essential part of the Finnish popular music’s canon. He has been dropping solid hit songs time and time again and is probably the all time most critically acclaimed and successful Finnish singer-songwriter.

Topi Ruotsalainen painted the backdrop for the Soulavaris tour.

J. Karjalainen is a national treasure and I really couldn’t be happier working with him.

Topi Ruotsalainen: “J’s Attic” 2022 / photo: (Tero Ahonen)
Topi Ruotsalainen / Sibelius Hall, Lahti 2.12.2022 (Photo: Aarno Paakkari)

Virtual Art Gallery

2021: A FOLK EPIC – Virtual Art Gallery

“An online exhibition space enables the immaterial and worldwide displaying of equivalent, location-based artwork. The online space also allows architectural solutions, which would be difficult or impossible to create in the real world. For example, you can choose to set up your exhibition in places like a grand palace or an ancient temple. Online spaces are also immune to changing weather conditions and strict building regulations, permits or pandemic-related restrictions.

The physical “2021: A Folk Epic” exhibition at Galleria Heino (Helsinki) has already ended and has been taken down, but anyone can still see the virtual form of this exhibition. As an experience, it is not the same, nor is it supposed to be. The virtual exhibition strongly represents the number 2021 in this Folk Epic.”

-Topi Ruotsalainen